X
تبلیغات
رایتل



دانش آموزان و امتحانات آخر سال

نویسنده: سعید هیبتی از روزنامه رسالت

دانش آموزان بخوانند، چگونه برای امتحان آماده شویم:
    فرا رسیدن روزهای امتحان معمولا برای دانش آموزان و اولیا به یک دغدغه و برای برخی ها هم به یک نگرانی تبدیل می شود. امتحانات خرداد ماه همواره برای دانش آموزان وحتی والدین آنها استرس زا بوده و چنان چه در این روزها دانش آموزان از نظرات کارشناسان برای چگونگی مطالعه و آمادگی در امتحانات بهره گیری نکنند بر میزان موفقیت آنها تاثیر منفی به جا می گذارد.
    رعایت برخی نکات برای نتیجه گیری هر چه بهتر:
    -انتخاب محیط آرام برای مطالعه از جمله مسائلی است که کارشناسان همواره مورد تاکید قرار می دهند و به دانش آموزان توصیه می کنند که باید در طول امتحانات برنامه های تفریحی خود را کنترل و یا کمی محدود کنند.
    -دانش آموزان باید وقت خود را به گونه ای تنظیم کنند که به اندازه کافی فرصت مطالعه استراحت و ورزش داشته باشند و در تماشای تلویزیون از یک برنامه از پیش تعیین شده پیروی کنند.
    -نگاه مثبت و سازنده به امتحان داشته باشید زیرا امتحان وسیله کمک به یادگیری است و همچنین وسیله اصلاح روش تدریس است.
    -شب امتحان زود بخوابید و اگر می بینید خوابیدن مشکل است و اضطراب، آزارتان می دهد از روش آرام سازی (آرامش ذهنی و آرامش عضلانی) استفاده کنید.
    -از درگیری لفظی در محیط خانه و همچنین از میهمانی رفتن در شب امتحان خودداری کنید.
    -شام مختصر و سبک صرف کنید تا راحت تر بخوابید. قبل از خوابیدن وسایل لازم و ضروری امتحان را آماده کنید.
    -از حضور در مکانهای شلوغ و پر سر و صدا و تماشای بیش از حد تلویزیون و سایر عواملی که موجب اتلاف وقت و تشویش خاطر و حواس پرتی می شود، پرهیز کنید.
    -حتما صبحانه مناسب، مقوی و دارای مواد قندی صرف کنید تا در جلسه امتحان دچار سرگیجه، ضعف و یا افت فشار خون نشوید.
    -برای شرکت در جلسه امتحان از پوشیدن کفش و لباس های تنگ و نامناسب بپرهیزید زیرا کفش و لباس مناسب به طور غیر مستقیم در متمرکز فرد تاثیر می گذارد.
    -به موقع از منزل خارج شوید تا 20 دقیقه قبل از امتحان در محل امتحان حاضر باشید.
    -پیش از امتحان سعی کنید از ماندن در محیط های بسیار سرد یا گرم و شلوغ خودداری کنید.
    -پیش از شروع امتحان، مرور و مطالعه کتاب را قطع کنید تا فکر و ذهن شما از حالت فعالیت و برانگیختگی برای یادگیری بیرون آمده و بتوانید به جواب دادن آموخته شده بپردازید.
    -سعی کنید با پیاده روی مختصر به بازسازی و سازمان دهی مطالب در ذهن خود اقدام کنید.
    یادگیری مفاهیم درسی را برای شب امتحان نگذارید
    کارشناسان تعلیم و تربیت بر این باورند که نمی توان از دانش آموزی که یادگیری تمام مفاهیم کتابهای درسی خود را برای شب امتحان گذاشته است انتظار نمرات چندان مطلوبی داشت. دانش آموزان باید در نظر داشته باشند که امتحان پایان سال تحصیلی نیز امتحانی است مثل سایر امتحانات. فقط کمی اهمیت نمره حاصله بیشتر است اما چندان تفاوتی با سایر امتحانات از نظر میزانی سختی سئوالات ندارد و والدین نیز باید سعی کنند به جای تزریق استرس خود به دانش آموزان، آنها را برای رویارویی با سئوالات امتحانی آماده کنند. دکتر پارسا میبدی درباره مقدمات مطالعه دانش آموزان باید سعی کنند که فقط در یک مکان به مطالعه دروس خود بپردازند و تا جایی که امکان دارد مکان مطالعه را تغییر ندهند و همچنین عواملی را که سبب پرت شدن حواسشان در زمان مطالعه می شود از محیط دور کنند تا بتوانند تمرکز داشته و مفاهیم درس را بفهمند. وی با تاکید بر این که محیط مطالعه باید آرام باشد، می گوید: هر چند که خط کشیدن زیر نکات مهم کتاب می تواند در یادگیری تاثیرگذار باشد اما باید دقت کرد که این خط کشی ها بیش از ده درصد از مطالب هر درس را به خود اختصاص ندهد. این استاد دانشگاه با اشاره به این که دانش آموزان باید بعداز مطالعه درس، مطالب مهم را از حفظ تکرار کنند، می افزاید: دانش آموزان نباید یادگیری تمام مفاهیم درسی را به شب امتحان موکول کنند بلکه باید سعی کنند هر درسی را در زمان خود و در فرصت مناسب مطالعه نمایند تا در شب های امتحان با خیالی آسوده فقط به مرور درسها بپردازند و از یادگیری دروس به صورت فشرده اجتناب کنند.
    بلافاصله پس از صرف غذا مطالعه نکنید. یک کارشناس برنامه ریزی درسی نیز با تاکید بر این که بلافاصله پس از صرف غذا نباید مطالعه نمود، می گوید: پس از صرف غذا به علت شروع فعالیت دستگاه گوارش و هجوم خون به معده و احشاء داخلی، از میزان جریان خون در مغز کاسته می شود و آمادگی برای مطالعه کاهش می یابد.
    انجام حرکات تنفسی متناسب در زمان مطالعه بسیار مهم است تنفس اگر نامنظم باشد به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد خواب آلودگی می شود و در نتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد. باید توجه داشت که آرامش فکری لازمه یادگیری مفاهیم درسی است. در هنگام مطالعه باید از اشتغالات ذهنی و عصبانیت جلوگیری نمود چرا که اضطراب و ناراحتی باعث از بین رفتن تمرکز حواس می شود و حافظ کسانی که دارای اضطراب و عصبانیت هستند، به طور محسوسی از افراد عادی کمتر است.
    اما چند نکته بهداشتی درباره مطالعه؛ کیفیت هوای تنفسی هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق دربسته که هوا به قدر کافی در آن جا وجود ندارد، کار درستی نیست همچنین نور باید از سمت چپ، بالا و با زاویه تقریبی 45 درجه به کتاب و کاغذ بتابد زیرا اگر از سمت راست بتابد خصوصا هنگام نگارش، باعث ایجاد سایه دست بر روی کاغذ می شود که در دید اشکال ایجاد کرده و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود. به همین دلیل بهترین نور برای مطالعه و کار، روشهایی معمولی اتاق است که در هوای روشن به وسیله نور غیر مستقیم ایجاد شده باشد. بهترین رنگها برای نوشتن، رنگ آبی و مشکی است که فشار کمتری به چشم وارد می کند و مانع خستگی می شود. رنگهای قرمز، سبز و ... دید را مشکل نموده و باعث خستگی چشم می شوند ضمن این که در نظر داشته باشید که برای هر ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه استراحت مفید لازم است. این استراحت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است که یادگیری خود را مرور کند. در زمان استراحت باید به فاصله دو رو بدون توجه و دقت نگاه کرد، این کار باعث تنوع و تمدد اعصاب نیز می شود. روزهای امتحان و شب های طولانیش به سرعت از راه می رسند و به سرعت نیز می روند هر چند که شاید برای عده ای از دانش آموزان خصوصا آنهایی که کوله بار درسیشان خالی است و یک شبه می خواهند پرش کنند سخت بگذرد اما بالاخره می گذرد و در این گذراندن، نکته هایی را می آموزد که جای تامل دارد و مهمترین این نکته ها هرگز کار امروز را به فردا وا مگذار که در کوران زندگی جا می مانی.
    
    
     حسن کرمیسعید هیبتی 
    

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد