اسکلت مهره داران (استخوان)

-در مهره داران 205 استخوان معرفی شده است . 

-اسکلت از بخش های سر وتنه(گردن-سینه-کمر-خاجی-دم) ساخته شده است. 

-استخوانهای سر از دو بخش :عصبی و صورتی تشکیل می شوند. 

-بخش عصبی شامل استخوانهای (پیشانی -پس سری -آهیانه-گیجگاهی-پرویزنی-پروانه ای ) است و بخش صورتی شامل استخوانهای (گونه ای -اشکی-بینی-فک بالا-فک پایین )است. 

-تنه از ستون فقرات و استخوانهای ضمیمه ساخته شده است که استخوانهای ضمیمه شامل دست و پا و دنده ها هستند. 

-مهره های گردنی 7 تا هستند که اولی اطلس و دومی اگسیس است .مهره اطلس دارای سه سوراخ  (الار-عرضی -جانبی)  است.در گوشتخواران (سگ) سوراخ الار به بریدگی الار تبدیل شده است(مشخصه). 

-مهره اگسیس زایده دندانی دارد .بقیه مهره های گردنی جزء استخوانهای بی نظم هستند مهره هفتم دارای سطح مفصلی برای تکمه دنده است. 

-مهره های سینه ای دارای زایده پشتی بلند هستند.مهره های کمری دارای زایده عرضی بلند هستند .مهره های خاجی به هم فیوز شده اند.و مهره های دمی به سمت انتها ساده می شوند. 

-استخوانهای دست از کمر بند شانه ای که شامل(کتف و ترقوه ) است و استخوان های( بازو-ساعد-مچ-قلم-انگشتان ) تشکیل شده است. ساعد از زند زبرین و زند زیرین تشکیل شده که در انسان و سگ هر دو کامل هستند ودر نشخوار کنندگان و تک سمی ها زند زبرین تحلیل رفته است (مشخصه) .قلم ها و انگشتان نیز در انسان و سگ ۵ تا هستند .ولی در نشخوار کننده و تک سمی ها  به ترتیب دو و یکی باقی مانده و بقیه تحلیل رفته اند. در انتهای دیستال استخوان بازوی سگ  حفره ارنجی و سوراخ فوق کوندیلی به هم اتصال دارند(مشخصه). استخوان کتف در گوشتخواران دارای سطح پشتی (دورسال)و جلویی(کرانیال) محدب است.ولی در نشخوارکنندگان سطح پشتی کاملا مقعر است(مشخصه). 

- دنده ها در دو طرف مهره های سینه ای مفصل می شوند که شامل دنده های حقیقی(مستقیم به جناغ مفصل می شوند)

کاذب(به وسیله غضروف به جناغ مفصل می شوند)و دنده های ازاد که به جناغ مفصل نمی شوند.استخوان جناغ خنجری شکل است که در جلوی سینه قرار دارد.

-مهره های کمر ۶تا۷ تا هستند زایده عرضی بلند دارند که به سمت جلویی شکمی(کرانیو ونترال) امتداد دارند.دیسک بین مهره ای به انها اجازه مقدار کمی حرکت می دهد. 

-استخوانهای اندام حرکتی خلفی شامل :کمربند لگنی(دو نیم لگن و خاجی و دو مهره دمی )و پاه(ران-ساق-مچ-قلم-انگشتان) است.استخوانهای قلم در انسان ۵ در سگ ۴ ودر نشخوارکنندگان ۲ و در تک سمی ها یکی است .ساق از درشت نی و نازک نی تشکیل شده که در انسان و سگ هر دو کامل هستند ولی در نشخوارکنندگان و تک سمی ها نازک نی تحلیل رفته است.در انسان استخوانهای قلم ۵ تا هستند در سگ ۴ ودر نشخوارکنندگان ۲(شامل قلم۲و۳) ودر تک سمی ها ۱(قلم۳) است.بند آخر انگشتان در انسان ناخن -در سگ چنگال-در تک سمی ها و نشخوار کنندگان به سم تبدیل شده است. 

-مهره های دم در گوشتخواران ۲۰تا ۲۳ودر نشخوار کنندگان کوچک وبزرگ به ترتیب ۱۳تا۱۴ و۱۸تا۲۰و در اسب ۱۵تا ۲۱ است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد